Jan Royackers

Jan Royackers

Jan Royackers is actief bij Schoolmakers als procesbegeleider en didactisch expert. Hij heeft jarenlange ervaring als leraar Frans en leerlingenbegeleider, en was als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent). Jan is gebeten door de vraag hoe we zo veel mogelijk leerlingen zo ver mogelijk krijgen.

 

Posted by Willem in Geen categorie
Programma

Programma

Dinsdag

9.00 uur Onthaal
10.00 uur Opening congres
10.15 uur Referaat 1 Jan Royackers
11.30 uur Gespreksronde 1
12.30 uur Lunch
14.00 uur Referaat 2 Jan Royackers
15.30 uur Koffiepauze
16.00 uur Gespreksronde 2 
18.30 uur Aperitief 
19.00 uur Diner
21.00 uur Netwerkmoment

 

Woensdag

7u30 Ontbijt en check-out
9.00 uur Gespreksronde 3
10.30 uur Koffiepauze 
11.00 uur Schoolsessie
12.00 uur Afronding
12.15 uur Lunch
Posted by Willem in Geen categorie
Waar gaat het over?

Waar gaat het over?

Bij binnenklasdifferentiatie speel je doordacht in op de verschillen tussen leerlingen op het vlak van leerstatus, interesse en leerprofiel. 

Kan je die differentiatie ook doortrekken naar de evaluatie? Is dat wenselijk en relevant? 

Tijdens dit congres staan we stil bij het concept “gedifferentieerde evaluatie”. We staan kort stil bij het wetgevend kader rond evaluatie, maar vooral ook bij de vrijheid die een school en haar leerkrachten heeft om hier eigen accenten in aan te brengen. 

Daarbij doorlopen we verschillende cruciale vragen die je kunnen helpen om je evaluatiepraktijk te verfijnen:

  • Waarom en waartoe evalueer je? 
  • Wat evalueer je dan? 
  • Wie evalueert er? 
  • Hoe evalueer je?
  • Wanneer evalueer je? 
  • Hoe rapporteer je? 

We leggen uitgebreid de focus op de rol die differentiatie hierin kan spelen. 

Aan de deelnemers vragen we om een evaluatievoorbeeld uit de eigen lespraktijk mee te brengen. Doorheen de sessies in plenum, persoonlijke reflectiemomenten en uitwisseling met andere deelnemers verfijn je stapsgewijs je visie op gedifferentieerde evaluatie en maak je de vertaalslag naar je eigen les. 

Voor schoolleiders voorzien we naast de plenaire sessie een apart traject waarin we bespreken hoe je op je school gedifferentieerde evaluatie een plaats kan geven op school: hoe introduceer je dit als thema? Hoe creëer je er gedragenheid rond? Hoe speel je in op wat er al is? Hoe houd je het team hierrond in beweging? 

Posted by Willem in Geen categorie
LIEN Congres 2023: Eerste graad, evaluatie op maat

LIEN Congres 2023: Eerste graad, evaluatie op maat

 

Op 16 en 17 mei 2023 organiseerden we een congres met de focus op gedifferentieerd evalueren binnen een oriënterende en observerende eerste graad. Jan Royackers van Schoolmakers bracht ons op prikkelende wijze tools en concrete methodieken om geïnspireerd op de klasvloer aan de slag te gaan.

 

 

Posted by Willem in Geen categorie
Congres 2019

Congres 2019

Het congres is een tweedaags evenement in mei en vormt het orgelpunt van ons werkjaar. De sterkte van dit congres is dat we het principe ‘leraars voor leraars’ hanteren. Op die manier zorgen we voor erg praktijkgerichte uitwisselingsverhalen waarbij de bedoeling vooral is dat leraars met een serieuze bagage aan visie en aanpak terugkeren naar hun school.

Posted by Willem in Geen categorie, 0 comments

Hallo wereld.

Welkom bij WordPress. Dit is je eerste bericht. Bewerk of verwijder het, start dan met schrijven!

Posted by Willem in Geen categorie, 1 comment